B 12 Vitamin Guiden

Sist oppdatert: 23. oktober 2018


B 12 Vitamin Guiden

I denne artikkelen finner du det viktigste du bør vite om Vitamin B12. Vi har sett nærmere på et stort antall artikler om Vitamin B12 og laget et sammendrag med de viktigste punktene. Det du leser her er kun ment som en orientering i temaet og har du symptomer eller spørsmål rundt dette skal du kontakte lege eller annet helsepersonell.

I denne artikkelen kan du lese mer om:

  • Hva er vitamin B12?
  • Hva er spesielt med Vitamin B12?
  • Hvordan du vet om du har mangel på vitamin B12?
  • Hvem som er spesielt utsatt for mangel
  • på B12?
  • Hvor mye vitamin B12 trenger du?
  • Blir det nok B12 med et vegetariansk kosthold?
  • Hvilke er de viktige kilder til vitamin B12?
  • Trenger du kosttilskudd med B12?
  • Hva skjer om du tar for mye?
  • Hva betyr B12 for hud, hår og negler?

Hva er Vitamin B12?

B12 er ett av en gruppe på åtte B-vitaminer (kalles også kobalaminer). Hver av disse B-vitaminene (B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9) har unike egenskaper og funksjoner i kroppen. Det som er spesielt med B vitaminene er at de er vannløselige. De skilles ut gjennom urinen, noe som betyr at de ikke lagres lenge i kroppen. Dette skiller de fra fettløselige vitaminer (A,D,E,K). Kort lagringstid betyr igjen at inntaket må være hyppig og jevnt for å unngå et vitminunderskudd.

Alle B-vitaminene er en del av kroppens enzymsystem. Enzymer har som oppgave å sørge for at cellene er i stand til å gjennomføre fundamentale prosesser (tusenvis), som for eksempel stoffskifte. Kroppen må derfor ha tilstrekkelig tilgang til alle B-vitaminene for at livsviktige prosesser skal fungere.

Hva er spesielt med B12?

Vitamin B12 er viktig for distribusjon av oksygen gjennom blodet.

Vitamin B12 har mange unike funksjoner og bidrar blant annet til produksjon av blodceller (røde blodlegemer) og DNA arvestoff. Det er også viktig for kroppens energiomsetning noe som igjen betyr at vi har energi og krefter i hverdagen. Immunforsvaret og nervesystemet er også avhengig av dette vitaminet for å fungere optimalt. B12 er derfor viktig på linje med de fleste av de andre vitaminene.

B12 vitamin er også viktig sammen med folat (vitamin B9). Folat er viktig for cellenes funksjon og mangel på dette knyttes opp mot ryggmarksbrokk. Det er derfor stor fokus på at gravide må få i seg nok folat. Gravide må derfor forsikre seg om at de ikke har mangel på Folat og eventuelt ta kosttilskudd i samråd meg lege om dette skulle være tilfelle.

Hvordan vet du om du har mangel på vitamin B12?

Har kroppen for lite vitamin B12 oppstår anemi, det vil si blodmangel eller også omtalt som lav blodprosent. Dette betyr at blodet ikke inneholder tilstrekkelig med hemoglobin (Hb). Hemoglobin har som hovedoppgave å bidra til transport og frigivelse av oksygen fra lungene, gjennom blodet og ut til cellene. Er mengden hemoglobin for lav vil kroppens celler ikke få tilgang til tilstrekkelig mengde oksygen noe som igjen har alvorlige konsekvenser for viktige prosesser.

Denne mangelen kan på kort sikt resultere i generell utmattelse (unormalt stort behov for søvn), lite energi og overskudd i hverdagen, dårlig appetitt, redusert fysisk kapasitet og kondisjon. Enkelte kan også oppleve vektreduksjon.

I et lengre perspektiv vil en konstant mangel på vitamin B12 kunne medføre svært alvorlige lidelser som beinmargssvikt, angina og hjertesvikt. I tillegg vil den reduserte tilførselen av oksygen gi redusert styrke og følelse i ben og hender. Det er også risiko for svimmelhet, dårligere balanse og demens.

Det er veldig enkelt å avsløre mangel på B12 vitamin, en enkel blodprøve gir svar.

Hvem er spesielt utsatt for mangel på B12?

Det finnes mange årsaker til mangel på vitamin B12, ikke bare et for lavt inntak. Noen er født med defekter og sykdommer som gjør det vanskelig for kroppen å ta til seg vitaminet. Eksempel er Chrons sykdom og mangel på enkelte typer proteiner.

Mange eldre mennesker har problemer med blodmangel. Årsaken er både lite inntak av mat og ulike problemer og sykdommer knyttet til alderdommen. Eksempler på dette er pernisiøs anemi og atrofisk gastritt, forårsaket av betennelse i mageslimhinnen. Mange årsaker er også arvelige.

Andre forhold som gir økt risiko for mangel er ulike sykdommer i mage- og tarmsystemet (for eksempel diarè) og intoleranse for gluten.

Opptaket varierer fra person til person

Undersøkelser viser at overraskende mange er blodfattige som følge av B12 mangel, og dette til tross for et normalt sunt og variert kosthold. Årsaken er store forskjeller i hvilken grad kroppen evner å ta til seg B12. I tillegg kommer påvirkning fra det øvrige kostholdet og for eksempel av enkelte medikamenter. Det er derfor all grunn til å ta regelmessige blodprøver.

Hvor mye vitamin B12 trenger vi?

I følge Helsedirektoratet har barn med i alderen seks til elleve måneder et daglig behov av Vitamin B12 på 0,5 mikrogram (µg). Inntil 6 måneder dekkes behovet av morsmelken eller tilsvarende mengde morsmelkerstatning. Avsluttes ammingen før 6 måneder er behovet det samme som for aldersgruppen seks til elleve måneder.

Barnas behov øker med alderen og barn på mellom 1 og 2 år har et dagsbehov på 0,6 mikrogram, 2 til 5 år på 0,8 mikrogram og 5 til 9 år på 1,3 mikrogram. Personer over 10 år har et dagsbehov på 2 mikrogram, forutsatt at man har et normalt opptak, det vil si ikke har relaterte sykdommer. Det samme gjelder for gravide. Under ammingsperioden er dagsbehovet 2,6 mikrogram.

Hva med B12 og et vegetariansk kosthold?

Når det gjelder B12 holder det ikke å kun spise grønnsaker og frukt.

Siden vitamin B12 kun finnes i animalsk mat blir risikoen for et for lavt inntak fort tema når det gjelder et vegetariansk kosthold (spesielt et rent vegansk). Spiser du ikke fet fisk eller egg og ikke drikker melk er det stor risiko for mangel på B12. Da er den eneste løsningen kosttilskudd. Inngår en tilstrekkelig mengde melk og egg i kostholdet kan dette være tilstrekkelig. Det finnes også mange produkter som er tilsatt vitaminer som kan komplettere et strengt vegetariansk kosthold.

Norsk vegetar forening gir følgende kostholdsråd:

Innta mat som er beriket med B12 2-3 ganger pr. dag slik at man får i seg minimum 3 mikrogram µg B12.
Alternativ kan man ta et kosttilskudd på ti mikrogram per dag eller en dose på minimum 2000 mikrogram pr uke. Denne store mengden skyldes at kroppen ikke klarer å ta til seg mye på èn gang, dette må derfor kompenseres for gjennom en slags «overdosering».

Har du et vegetariansk kosthold er det viktig å følge med på innholdet i maten du spiser slik at du unngår mangel på vitaminer og mineraler. Mat fra planteriket inneholder svært små mengder B12 vitaminer.

Mødre som ammer og har et vegetarisk kosthold må ta tilskudd av vitamin B12, det samme gjelder barnet om dette kun får næring gjennom morsmelken og mor kun spiser vegetarmat.

Hvilke er de viktige kilder til vitamin B12?

Vitamin B12 finner du først og fremst i animalsk mat som rødt kjøtt fra svin, storfe og rein samt hvitt kjøtt fra fjærkre som kylling og kalkun. Er du glad i lever kan du spise det regelmessig, dette er nemlig det produktet som inneholder mest Vitamin B12. Leverpostei smaker jo også fantastisk, jo høyere andel lever desto bedre.

Foretrekker du sjømat er de fete fiskeslagene å anbefale i denne sammenhengen. Fetfisk som laks, makrell, sild og ørret er gode kilder (et tips er fiskekaker og karbonader med høy prosent fisk av denne typen). Det samme er ulike typer krabbe og reker. Som så ofte når man er inne på mat og ernæring kommer man ikke utenom egg. Det gjelder også for B12, egg er en god kilde. I tillegg kommer både ost og melk (et stort glass melk og tre brødskiver med hvitost er nok).

Hva med B12 kosttilskudd?

Du kan også bruke kosttilskudd som en kilde om du ikke spiser tilstrekkelig av matproduktene vi nevnte i forrige avsnitt eller av en annen grunn, for eksempel medisinsk, ikke kan få i deg nok B12 (kroppen tar ikke opp tilstrekkelig mengde B12). Det finnes både multivitaminer med moderat innhold B12 samt egne B12 tilskudd med høyere konsentrasjon. Du skal ikke overdrive med doseringen. Innholdet i kosttilskudd er konsentrert så det er fort gjort at doseringen blir for stor om du ikke følger instruksen for inntak. Spiser du i tillegg mat som inneholder mye B12 og i tillegg tar kosttilskudd med dette vitaminet blir inntaket fort unødvendig høyt.

Se også vår komplette guide til vitamin D.

Lege kan behandle mangel på B12 med sprøyte

Har du mangel på Vitamin B12 er det beste rådet å løse denne utfordringen i samråd med legen. Legen kan gi deg reseptbelagte legemidler som du tar hver dag eller sette en sprøyte som dekker behovet inntil tre måneder.

Hva om doseringen blir for stor?

I følge helsemyndighetene i Norge er det ikke forbundet med stor helserisiko å ta for mye B12 vitamin om inntaket ikke overskrider 100 mg pr dag. Dette er bortimot umulig å få i seg en slik mengde gjennom kosten, men tar du kosttilskudd og ikke følger instruksene skal det ikke så mye til.

Har du fått i deg for mye Vitamin B12 (eller har mistanke om det) bør du kontakte lege (evt. legevakt) eller Giftinformasjonen, tlf 22691300, åpen 24t.

Hva er det største problemet ved mangel på B12

Har kroppen i en lengre periode et for lavt inntak vil det oppstå et underskudd av B12. Dette er alvorlig og kan medføre helseproblemer. Er årsaken et dårlig og næringsfattig kosthold er det enkelt å ta grep for å få balanse i inntaket. Er årsaken derimot at kroppen ikke klarer å ta opp tilstrekkelig fra kosten (for eksempel ved malabsorbsjonssykdom som celiaki) må dette utredes og eventuelt behandles av lege.

Behandlingen består enten av daglig inntak av tabletter eller regelmessige injeksjoner av lege.

Sjekk symptomene for mangel på vitamin C.

Bedre hud med B12

Vitamin B12 er også en faktor innen hudpleie og anti aging. I følge ekspertise på området hud og hudpleie er dette vitaminet viktig for at huden holder seg myk og fleksibel. Det bidrar til å holde riktig fuktighet og kan forhindre tørr hud. Helberedning av skader i hudens pigment er også nevnt i den sammenhengen. Det samme er betydning for å redusere plagene med eksem.

Årsaken til denne effekten på huden er logisk. Som vi har vært inne på tidligere bidrar B12 til å transportere oksygen ut i kroppen. Den ytterste del av kroppen er huden. Får ikke huden tilført nok oksygen vil den lide under dette med blekhet og mangel på «glød».

Hvilken effekt har B12 på hår og negler?

Her er ikke sammenhengen så klar, men i fagmiljøene snakkes det om at mangel på B12 har en negativ effekt på hårveksten og kan føre til hårtap. Når cellene i hårsekkene ikke får tilstrekkelig med oksygen og næring vil de fungere dårligere. Mangel har også negativ effekt på neglene med tørre og sprø negler som resultat.
Dette er bare en av mange negative konsekvenser av vitaminmangel og gjelder for hele kroppen. Er det mangel på næring blir helsen dårlig.

Er du opptatt av å få i deg nok antioksidanter kan du lese mer her.

Behandling med Behepan

Behepan er et legemiddel i tablettform som gis til pasienter med en blodmangel som følge av at kroppen ikke tar opp tilstrekkelig mengde B12 fra kosten, (blant annet ved Pernisiøs anemi). Tablettene inneholder cyanokobalamin. Behepan produseres og markedsføres av legemiddelselskapet Pfizer.

SB

Du liker gjerne...

-->