Hvor viktig er Vitamin D?

Sist oppdatert: 23. oktober 2018


Hvor viktig er Vitamin D?

Ordet vitamin betyr noe som tilsettes kroppen, noe som kroppen ikke kan danne selv. Derfor skal du spise næringsrik mat. Vitamin D kan i motsetning til andre vitaminer produseres i kroppen. Derfor kalles Vitamin D et provitamin.

Vitamin D er et livsviktig vitamin, blant annet har det stor betydning for opptak og lagring av kalsium, noen som blant annet er viktig for skjelett og tenner. Det har også stor betydning for et effektivt immunforsvar og forebygging av diabetes og kreft.

Hvorfor trenger vi Vitamin D

Vitamin D er viktig for mange funksjoner i kroppen, her er de viktigste:

Opptak av kalsium

Stimulerer opptak av kalsium fra tarmene, distribuerer dette til skjelett, tenner og sørger for å holde kalsiumbalansen riktig i hele kroppen. Spesielt viktig er det at nivået i blodet til enhver tid er riktig. Bidrar også til å lagre kalsium i nyrene. Vitamin styrker derfor skjelettet og beskytter mot beinskjørhet.

Styrker immunforsvaret

D-vitamin er et viktig bidrag til et sterkt immunforsvar.

Se også hvorfor du skal få i deg nok Vitamin C.

Trenger vi tilskudd av D-vitamin?

Sol og sommer stimulerer kroppens egen vitamin D produksjon.

En viktig faktor for at kroppen selv kan produsere D-vitamin er sollys. Direkte sollys på huden stimulerer til produksjon. Her i nord i vinterhalvåret er det for lite lys til at kroppen klarer å produsere vitamin d på egen hånd. Det er derfor viktig å sørge for at man får i seg nok gjennom mat som fet fisk, tran eller vitamintilskudd.

Hvor mye D-vitamin har vi behov for?

En voksen person skal ha mellom fem og ti mikrogram vitamin D daglig. En god kilde er tran. En halv spiseskje er nok. Personer over 75 år har behov for et daglig inntak på 20 mikrogram. Det er også viktig at barn, også spedbarn, får i seg nok D-vitaminer. Disse er også ofte skjermet for sollys.

Hvilke er symptomene på at du har for lite D-vitamin?

Typiske symptomer på D-vitamin mangel er smerter i muskler og trøtthet. På sikt vil mangel kunne føre til beinskjørhet og skrøpelighet, stygge og svake tenner samt svekkelse av musklene.

Kan du risikere å ta for mye vitamin D?

For høye mengder vil føre til et for høyt nivå av kalsium i blodet og kroppen for øvrig. Følgene av dette kan bli hodepine, diarè eller treg mage og generell dårlig allmenntilstand. Er nivået for høyt over lengre tid kan det igjen føre til skader på nyrer (nyresten). Skulle du ha mistanke om dette kan du kontakte Giftinformasjonen på telefonnummer 22 59 13 00.

SB

Du liker gjerne...

-->