Slik unngår du skader på øynene

Sist oppdatert: 26. februar 2019


Slik unngår du skader på øynene

Øynene er et av de mest avanserte organ i kroppen. Det er fascinerende hvordan et øye fungerer og hva vi kan bruke det til. Det handler om «finmekanikk» som må beskyttes. Øynene er utsatt for både skader og slitasje og må tas godt vare på.

Her er noen tips til hvordan og hvorfor du beskytter øynene:

Beskyttelse mot direkte skader

Alle aktiviteter som innebærer en risiko for å få små eller store skarpe gjenstander inn på øyet bør utføres med vernebriller. Eksempler er hugging i sten, sveising og alle typer praktisk arbeid. Det er utrolig hvor stor skade en liten bit i metall eller sten kan gjøre. Fyrverkeri er et annet eksempel, mange får alvorlige øyeskader på nyttårsaften og stadig flere bruker vernebriller, de får du også med når du kjøper fyrverkeri.

Les også: gode råd til deg som har begynt å bruke linser.

UV-stråler og sol

Ultrafiolette stråler fra solen er ikke bare ubehagelige å få i øynene, de er også skadelige, både på kort og lang sikt. Og det er ikke bare på flotte sommerdager, de er også farlige for øynene når det er skydekke eller som reflekser fra snø og vann.

Hvorfor er UV-stråler farlige?

Øyet forsvarer seg selv mot UV-stråler ved å trekke sammen pupillene.

Uv stråler er spesielt skadelige for barn. Barn bør bruke solbriller, selv om det ofte er en utfordring for foreldrene.

Dette reduserer eksponeringen, men det er ikke tilstrekkelig. Skadelige stråler kommer inn i øyet selv om pupillene er små. Det må jo være en viss åpning slik at vi ser. Disse strålene brenner på netthinnen og forårsaker skader.

Dette gjelder spesielt barn. Barn er betydelig mer følsomme for UV-stråler enn voksne, opptil syv ganger så mange solstråler kommer gjennom pupillene og inn på øyet og netthinnen. Hvor mange barn ser du med solbriller? Ikke mange.

Risikoen for snøblindhet

Eksponeres hornhinnen for UV-stråler av en viss styrke og tid kan den bli brent og sår, det kalles snøblindhet. De fleste tilfellene skriver seg fra opphold i høyfjellet hvor det ikke brukes solbriller. Plagene kommer noen timer i ettertid. Symptomene er kraftig smerte og svie i øynene kombinert med rennende øyne. Du blir også overfølsom for lys. Heldigvis er engangstilfeller av snøblindhet ikke alvorlig og øyet leger seg selv i løpet noen dager. Skjer dette ofte vil det på sikt skade øynene, på linje med UV-stråler generelt.

Skader av UV-stråling på sikt

Stor eksponering av UV-stråler kan gi varig skade på netthinnen med redusert syn som konsekvens. Mange tilfeller av grå stær kan ifølge forskere spores tilbake til UV-stråle eksponering. Heldigvis har teknologien kommet så langt at de fleste kan opereres for grå stær uten større komplikasjoner.

Hvordan beskytter du deg mot UV-stråler?

Det eneste du kan gjøre er å stenge strålene ute, og det gjør du ved å bruke solbriller. Det er viktig at solbrillene har UV-beskyttelse og er av generelt god kvalitet. Solbriller uten UV-beskyttelse kan skade øynene mer enn om du ikke bruker briller. Det skyldes at øyet blir lurt fordi det mørke glasset demper lyset slik at pupillen åpner seg. UV strålene for derfor fri tilgang til øyet.

Ikke spar på solbrillene, kjøp kvalitet og vær sikker på at de gir UV beskyttelse og er CE merket. Hold deg til kjente merker.

Ønsker du av en eller annen grunn å ikke bruke solbriller eller har de ikke tilgjengelig bør du for all del ikke se direkte på solen. Bruk også en caps for å unngå direkte eksponering.

Kontaktlinser er et godt alternativ til briller.

Ikke overanstreng øynene

Overanstrengelse kan føre til problemer med syn og øyne. Mange sitter foran PC-skjermen dagen lang og det sliter på øynene. Siden dette er måten mange jobber utføres på er det viktig å i det minste gjøre det som er mulig for å begrense skadene.

Skaff deg de riktige brillene. Terminal- eller PC-briller avlaster øynene slik at du ikke har øyet for mye ut av fokus i løpet av dagen. Problemet med denne type progressive briller er at det klare synsfeltet blir smalt, de fungerer ikke på samme måten som vanlige progressive briller hvor du har mulighet til å velge glass med et svært bredt synsfelt (disse koster også mye). Et alternativ er progressive linser.

Legg inn pauser, i hvert fall 10 til 15 minutt hver andre time. Ta også små pauser hvor du flytter blikket litt bort fra skjermen.

Luften skal ha en viss fuktighet for å unngå at øynene blir tørre. Mål luftfuktigheten og anskaff en luftfukter om luften er tørr.

Sørg for nok lys. Sitter du og myser sliter du ut øynene. Unngå også sterke lyskontraster. Å se på tv i et mørkt rom sliter mer på øynene enn om rommet opplyst.

Se komplett guide til kontaktlinser.

Sture Bjørseth

Du liker gjerne...

-->