Nyttig informasjon og gode råd og tips om hvordan du tar vare på og bygger en sterk helse!

Epsom salt - Penere hud og mindre stress!

Epsom salt – Penere hud og mindre stress!

Epsom salt er et mineral som kan hjelpe mot flere små og store helseproblemer og utfordringer. Epsom salt brukes til alt i fra å redusere stress og uro til å
Tagatesse - Hva er helsegevinsten?

Tagatesse – Hva er helsegevinsten?

Tagatesse er strøsukker med færre kalorier og betydelig lavere Glykemisk Indeks enn vanlig sukker. Det smaker og kan brukes som vanlig sukker. Det bemerkelsesverdige med Tagatesse er at selv om
Sukrin – Et bra alternativ til sukker?

Sukrin – Et bra alternativ til sukker?

Sukrin – et sunt og naturlig alternativ til sukker. Sukrin smaker og ser ut som vanlig sukker. Det framstilles rett fra naturen, har null kalorier og er helt uten tilsetningsstoffer.
Sjokolade - Hvor sunt er det egentlig?

Sjokolade – Hvor sunt er det egentlig?

Sjokolade er godt, men hvor sunt er det egentlig og hva kan sjokolade hjelpe deg med? Er det bra for hjerte- og karsystemet, beskytter det kroppens celler? Blir du glad,
Tran - Derfor skal du ta en daglig dose

Tran – Derfor skal du ta en daglig dose

Tran er et naturlig vidundermiddel alle burde ta en skje eller to av daglig. Masse omega-3, vitaminer (A, D, E) og andre viktige næringsstoffer. Alt rett fra ren og frisk
MCT-olje, fett kroppen liker

MCT-olje, fett kroppen liker

MCT-olje er et ekstrakt av de sunne fettsyrene i kokosolje. Kokosolje inneholder mettede fettsyrer. Ikke alle mettede fettsyrer er sunne. De sunneste fettsyrene i kokosnøttolje er de mellomlange, medium-chain-triglycerides (MCT).
Kokosolje, hvor sunt er det og hva kan du bruke det til?

Kokosolje, hvor sunt er det og hva kan du bruke det til?

Kokosolje kan brukes til mye og er populært for både hår, hud og matlaging. For hud og hår kan kokosolje gjøre underverker. Bruk av kokosolje i matlagingen er mer diskutert,
Ghee - Klarnet smør for melkeintoleranse

Ghee – Klarnet smør for melkeintoleranse

Ghee er smør uten melkeproteiner (kaseinet) og vann. Melkefett og vann er fjernet og du står igjen med en ren smørolje. Dette kalles også klarnet smør. Ghee kan du bruke
Mandelmel – Glutenfritt og smakfullt

Mandelmel – Glutenfritt og smakfullt

Mandelmel kan du bruke både til bakst og matlaging generelt. De attraktive egenskapene til mandelmel er det lave innholdet av karbohydrater, det er glutenfritt og det smaker godt. Mandelmel er
Fiberhusk - 85% kostfiber, perfekt til baking!

Fiberhusk – 85% kostfiber, perfekt til baking!

Fiberhusk er en enkel måte å øke innholdet av fiber i bakverk. Innholdet av kostfiber er på hele 85 %. Dette gjør Fiberhusk velegnet til baking, det sveller og binder
Bokhvete - Hvorfor spise og hvordan anvende?

Bokhvete – Hvorfor spise og hvordan anvende?

Bokhvete er har ingen ting med kornsorten hvete å gjøre. Bokhvete er en nøtt, og derfor glutenfri. Hel bokhvete brukes som grøt og ris, finmalt bokhvete-mel kan du lage glutenfritt
Grønn te - Naturens egen vidunderdrikk

Grønn te – Naturens egen vidunderdrikk

Naturens egen vidunderdrikke med mange helsebringende effekter. Grønn te hjelper med: Fettforbrenning og vektnedgang, reduserer kolesterol, forebygger kreft, hjelper mot Alzheimers, bra for synet, sterkere tenner, gunstig for hjernen, forebygger
Eplecidereddik - Gir det bedre helse?

Eplecidereddik – Gir det bedre helse?

Eplecidereddik er gunstig for helsen på flere måter. Et daglig inntak av en spiseskje eplesidereddik uttynnet i et glass vann er bra både for fordøyelsen og blodsukkerverdiene. Eplesidereddik kan til
Chiafrø - Små svarte vidunderfrø

Chiafrø – Små svarte vidunderfrø

Chiafrø gjør ikke så mye av seg, men de inneholder store mengder viktige næringsstoffer. Chia betyr styrke. Men, husk en ting, skal du få 100% nytte av næringsstoffene må chiafrøene
Aprikos - Smakfull næringsbombe

Aprikos – Smakfull næringsbombe

Smakfull frukt full av smak, E-vitaminer og kostfiber. Populær både hos slankere, helsebevisste og ikke minst den som liker å lage god mat. Aprikos er ekte helsekost! Hvorfor bør du
Hvor mange kalorier er det i en brødskive?

Hvor mange kalorier er det i en brødskive?

En gjennomsnittlig stor brødskive har cirka 90 kalorier. Gjennomsnittlig størrelse/vekt på brødskiver varierer selvfølgelig veldig fra person til person, men 35 gram regnes for å være et snitt. Det spørs
Hvor mange kalorier er det i øl?

Hvor mange kalorier er det i øl?

En halvliter øl har 200 kalorier (vanlig pils 4,7 %). Mengden kalorier i øl varierer mellom cirka 25 og 65 kalorier pr 100 gram (dvs 1 dl). Vanlig pils har
Hvor mange kalorier er det i en pære?

Hvor mange kalorier er det i en pære?

En gjennomsnittlig stor pære har 52 kalorier. Gjennomsnittlig størrelse/vekt på pærer i Norge er 130 gram (spiselig del 90% =117 gram). Antall kalorier pr 100 gram (spiselig del) er 44
Hvilket næringsinnhold har pære?

Hvilket næringsinnhold har pære?

Pære har dobbelt så mye kostfiber som en grov brødskive, hvem skulle tro det? Men, en stor del av kostfiberne finnes i skallet, derfor må du ikke skrelle pæren om
Hvor mange kalorier er det i potet?

Hvor mange kalorier er det i potet?

En gjennomsnittlig stor potet har 60-70 kalorier . Gjennomsnittlig størrelse/vekt på poteter i Norge er cirka 90 gram. Spiselig del er 82 % = 74 gram.  Antall kalorier pr 100
Hvilket næringsinnhold har potet?

Hvilket næringsinnhold har potet?

Potet inneholder mye karbohydrater, en del kalium og C-vitamin, jern og kostfiber. Poteter inneholder lite fett. Potet er derfor gunstig både for å styrke immunforsvaret, bidra til riktigere blodtrykk og
Hvilket næringsinnhold har vannmelon?

Hvilket næringsinnhold har vannmelon?

Vannmelon (Citrullus lanatus) inneholder få kalorier, A-vitamin, C-vitamin, kostfiber, kalium og det unike stoffet lykopen. En grunn til det lave kaloriinnholdet pr 100 gram (kun 35 kcal) er den høye
Hvor mange kalorier er det i vannmelon?

Hvor mange kalorier er det i vannmelon?

Vannmelon inneholder 35 kalorier pr 100 gram spiselig del (spiselig del er 46%). Dette er jo i utgangspunktet en søt frukt, men det høye innholdet av vann (90%) gjør kaloriinnholdet
Hvor mange kalorier er det i kyllingfilet?

Hvor mange kalorier er det i kyllingfilet?

En kyllingfilet inneholder 111 kalorier pr 100 gram i rå tilstand. Steker du kyllingfileten vil kjøttet miste en del av vannet og vekten reduseres med cirka 20 -30 % (avhengig
Hvilket næringsinnhold har kylling og kyllingfilet?

Hvilket næringsinnhold har kylling og kyllingfilet?

Kyllingfilet inneholder masse protein, lite fett og null karbohydrater. Den perfekte slankematen om det er lavkarbo som er strategien. Kyllingfilet er også full av mineraler og vitaminer. Med andre ord,
Hvor mange kalorier er det i havregryn?

Hvor mange kalorier er det i havregryn?

Havregryn har 389 kalorier pr 100 gram.  Av 100 gram er andelen karbohydrater 63 gram, fett 7,8 gram, fiber 10,8 gram og protein 11,4 gram. Tørre havregryn eller havregrøt? Å
Hvilket næringsinnhold har havregryn?

Hvilket næringsinnhold har havregryn?

Havregryn er fullt av mineraler, vitaminer og andre viktige næringsstoffer som kostfiber. Inneholder mye karbohydrater, men god metthetsfølelse gjør det mulig å legge havregryn inn i en kalorirestriktig diett. Skal
Hvilket næringsinnhold har eple?

Hvilket næringsinnhold har eple?

Eple er ikke den mest næringsrike frukten, men inneholder allikevel viktige næringsstoffer som gir deg bedre helse. Antioksidanter, pektin, gunstige fruktsyrer, fiber og kalium for å nevne noen. Næringsinnhold eple
Hvor mange kalorier er det i et eple?

Hvor mange kalorier er det i et eple?

Et gjennomsnittlig stort eple har 70 kalorier. Gjennomsnittlig størrelse/vekt på epler i Norge er 160 gram (spiselig del 90% =144 gram). Antall kalorier pr 100 gram (spiselig del) er 49
Hvilket næringsinnhold har banan?

Hvilket næringsinnhold har banan?

Banan inneholder først og fremst mye karbohydrater og er derfor Norges mest populære mellommåltid. Visste du at sukkerinnholdet stiger etter hvert som bananen modnes? En «mørk/brunflekkete» banan her derfor er
Hvor mange kalorier er det i en banan?

Hvor mange kalorier er det i en banan?

En gjennomsnittlig stor banan har 101 kalorier. Gjennomsnittlig størrelse/vekt på bananer i Norge er 185 gram (spiselig del 66% =122 gram) og antall kalorier pr 100 gram (spiselig del) er
Hvilke muskler trenes med planken?

Hvilke muskler trenes med planken?

Styrketreningsøvelsen planken trener hele kjernemuskulaturen. Kjernemuskulaturen er magemusklene, musklene på siden av magen og musklene som støtter opp ryggsøylen. Uten kjernemuskulatur ville vi «ramlet» sammen. En sterk kjernemuskulatur forbygger ryggproblemer
Hvor mange kalorier er det i avokado?

Hvor mange kalorier er det i avokado?

En gjennomsnittlig stor avokado (avocado) i norske matbutikker har 240 kalorier. Gjennomsnittsvekten er cirka 175 gram. Tar du vekk stenen og skallet sitter du igjen med cirka 122 gram (70%
Hvilket næringsinnhold har avokado?

Hvilket næringsinnhold har avokado?

Avokado (avocado) er i følge fagmiljøene innen helse noe av det sunneste du kan spise. En av grunnene er det høye innholdet av sunt fett, det vil si umettet fett
Hvilke nøtter er sunnest?

Hvilke nøtter er sunnest?

Alle de naturlige nøtter har et høyt innhold av viktige næringsstoffer, blant annet sunt fett, og er derfor sunne og naturlige produkter. Sunnhet dreier seg også om kalorier, og er
Hvilke oppgaver har protein i kroppen?

Hvilke oppgaver har protein i kroppen?

Protein har mange viktige oppgaver i kroppen og er sammen fett og karbohydrater en av hovedgruppene av næringstoffer. Protein er en viktig faktor for svært mange av de prosessene som
Hvilke matvarer inneholder mye protein?

Hvilke matvarer inneholder mye protein?

De 70 beste proteinkildene Proteinrik mat er smart for deg som skal ned i vekt eller skal øke styrke og muskelmasse. Det finnes 100.000 proteintyper som alle har sin funksjon
Hvilke vitaminer er vannløselige?

Hvilke vitaminer er vannløselige?

C-vitamin (askorbinsyre) og åtte B-vitaminer (B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9,B12) er vannløselige. Den store forskjellen på vannløselige og fettløselige vitaminer (A,D,E,K) er hvordan de behandles i kroppen. Vannløselige skilles ut gjennom urinen, fettløselige tas
Hvilke oppgaver har karbohydrater i kroppen?

Hvilke oppgaver har karbohydrater i kroppen?

Karbohydrater er viktige for fundamentale funksjoner og prosesser i kroppen og er sammen fett og protein en viktig hovedingrediens i kostholdet. Det er vanlig å skille mellom langsomme og raske
Hvilke næringsstoffer gir oss energi?

Hvilke næringsstoffer gir oss energi?

Karbohydrater, proteiner og fett er kroppens kilder til energi. Hver av disse har sin egen funksjon i forhold til energi. Karbohydrater er kroppens hovedkilde og foretrukne energikilde. Protein gir energi
Hvem selger Viagra uten resept?

Hvem selger Viagra uten resept?

Viagra Reseptfri (Sildenafil) kan du nå kjøpe uten resept på de fleste apotek i Norge (Apotek1, Boots, Vitusapotek osv). Du kan også kjøpe i apotekenes nettbutikker, men produktet må hentes
Hvilke vitaminer bør man ta?

Hvilke vitaminer bør man ta?

Hvorfor er vitaminer viktig for kroppen? Vitaminer har viktige oppgaver i kroppen og er involverte i de fleste prosesser. Skal du fungere optimalt må du derfor sørge for at du
Hvilke matvarer inneholder d vitamin?

Hvilke matvarer inneholder d vitamin?

D-Vitamin er en utfordring for oss her i nord med lite sol og et mørkt vinterhalvår. Derfor er det viktig at vi har fokus på å få i oss tilstrekkelig
Hvilke fisker er fete?

Hvilke fisker er fete?

For oss i Norge er det seks fete fiskeslag som gjelder: Laks, ørret, makrell, sild, brisling og ål. Alle disse har et høyt innhold av fett, mettede fettsyrer, enumettede fettsyrer,
Hvilke oppgaver har fett i kroppen?

Hvilke oppgaver har fett i kroppen?

Fett har mange oppgaver i kroppen og er helt avgjørende for mange av kroppens funksjoner. Fett gir oss energi, vi lagrer fett for å ha energi tilgjengelig og det beskytter
Hvorfor bør du spise masse tomat?

Hvorfor bør du spise masse tomat?

Alle elsker tomat, i tillegg smiler kroppen av alle næringstoffene tomaten inneholder. Tomaten er også lett å lage gode retter av, enten det er i salaten, på brødskiven eller til
Folat og Folsyre - Hvorfor er det viktig?

Folat og Folsyre – Hvorfor er det viktig?

Folat og folsyre er viktig av mange grunner, her er de viktigste: 1. Hva er forskjellen på folat og folsyre? Folsyre er en syntetisk form for folat. Folat er et
Dampe brokkoli? Hvordan og hvorfor?

Dampe brokkoli? Hvordan og hvorfor?

Det er stor fordel med å dampe brokkoli istedenfor å koke, du tar bedre vare på de verdifulle næringsstoffene (blant annet folat). I følge forskere hos Matforskningsinstituttet Nofima kan så
Koke brokkoli? Hvordan og hvor lenge?

Koke brokkoli? Hvordan og hvor lenge?

Det går helt fint å tilberede brokkoli ved å koke. Det tar noen få minutter i kokende vann. Er du veldig opptatt av å ta vare på næringsstoffene lønner det
Derfor bør du spise mye brokkoli

Derfor bør du spise mye brokkoli

Brokkoli er noe av det sunneste du kan spise. Næringsinnholdet er høyt, brokkoli har få kalorier og du kan spise «store» mengder som slanke kost. Brokkoli har positive egenskaper i