Kort om kondisjonstrening

Sist oppdatert: 8. oktober 2018


Kort om kondisjonstrening

Kondisjonstrening og utholdenhetstrening er den viktigste formen for trening når det gjelder å bygge opp en solid helse.

Det som skjer når du trener kondisjon er at hjertet utvides og hjertemusklene blir sterkere. Dette gir hjertet en større kapasitet til pumpe blod ut i kroppen. Resultatet blir bedre distribusjon av oksygen og bedre fysisk kapasitet.

Hvor mye skal du trene?

Når det gjelder treningsmengde finnes det ingen fasit. Litt er uansett betydelig bedre enn ingenting. Ca to timer med høy fysisk intensitet pr uke regnes av eksperter til å være tilstrekkelig for å holde god fysisk kapasitet. Det er viktig å trene variert slik at du også bygger opp viktig muskulatur.

Hvor skal du begynne?

Dette er veldig individuelt og din fysiske form avgjør hvor mye og intenst du skal trene. Det er viktig å trene ofte, men ikke oftere enn at kroppen har tid til å restituere seg mellom øktene. 3 ganger i uken er greit å starte med.

Er du tung i kroppen og ikke godt trent bør du unngå løping og jogging i starten, det kommer etter hvert. Belastningen på ben, knær og rygg og det skal ikke mye til før du får en skade som kanskje gjør det vanskelig å trene. Det er derfor bedre å finne seg en bakke og gå denne opp og ned. Da får du trent kroppen uten å risikere overbelastning. Rask gange i variert terreng er også en effektiv måte å komme i gang på og å få bygget opp tilstrekkelig styrke og kapasitet.

Etter hvert som du blir mer vant og sterkere kan du forsøke med jogging og løping.

Intervalltrening er effektivt

Er målet og komme raskt i form er intervalltrening en effektiv metode. Høy intensitet i korte perioder med litt hvile mellom er effektivt samtidig som du ikke bruker lang tid på treningen. En intrevalløkt er unnagjort på 20-30 minutter. Intervallene kan du også kjøre i bakker, noe som er gunstig for nybegynnere. Gå raskt oppover i 2-4 minutter, gå rolig nedover til pulsen har roet seg (2-3 minutt?) og deretter full fart oppover igjen. Gjør du dette 4-5 ganger har du hatt en veldig bra treningsøkt.

Styrketrening er viktig

Styrketrening er et fint kompliment til kondisjonstreningen. En sterk muskulatur er gunstig på mange måter. Er du opptatt av å redusere fettprosenten er effektiv styrketrening noe som hjelper. Større muskler øker forbrenningen. I tillegg har du god og ekstra forbrenning både under og etter en styrketreningsøkt.

Sørg for variasjon

Trener du variert med forskjellige aktiviteter er det også større sannsynlighet for at motivasjonen blir sterkere, du går ikke så fort lei. Det er også motiverende å delta på aktiviteter sammen andre. Helsestudioene har et stort tilbud på ulike felles treningsøkter, her er det bare å slenge seg med, kanskje i forbindelse med at du tar en økt med styrketrening? Det er også mange sportsklubber som har et tilbud for alle aldersgrupper, for eksempel fotball.

Det viktigste er at du finner en løsning som passer deg, da kommer også både motivasjonen og resultatene.

SB

Du liker gjerne...

-->