Folat og Folsyre – Hvorfor er det viktig?

Sist oppdatert: 29. mars 2020


Folat og Folsyre – Hvorfor er det viktig?

Folat og folsyre er viktig av mange grunner, her er de viktigste:

1. Hva er forskjellen på folat og folsyre?

Folsyre er en syntetisk form for folat. Folat er et vitamin (B9) som er viktig for mange funksjoner og i kroppen. Folsyre er et kosttilskudd som har foredlete egenskaper, blant annet tas det lettere opp i kroppen enn naturlig folat. Folsyre og folat brukes mye omhverandre som begrep.

2. Hvorfor er folat viktig?

Folat er viktig for dannelse av nye celler og vev i kroppen. Det er gunstig for en normal funksjon av blod og blodårer og reduserer sjansen for hjerneslag. Det styrker immunforsvaret og er viktig i forhold til dannelse og funksjon av celler. Folat gir deg krefter og holder deg våken.

3. Hvorfor er folat viktig for gravide?

Folat  og angst for folatmangel nevnes ofte i forbindelse med graviditet. Og det er god grunn til. Folat er viktig for mor og fosterets utvikling og vekst. Gravide må sjekke regelmessig om de har mangel på folat og eventuelt ta tilskudd av folsyre.

4. Vanlige årsaker til folsyremangel

Folsyre får du i deg gjennom et sunt kosthold med et tilstrekkelig inntak av grove kornprodukter og grønnsaker. Et dårlig kosthold er derfor en vanlig årsak til mangel på folat/folsyre

Enkelte, spesielt eldre, har svekket evne til å ta opp folsyre fra tarmen. Dette gjelder også ved sykdommer som cøliaki og chrons sykdom.

Alt som skader tarm og mage vil kunne føre til redusert opptak av folsyre, også et for høyt inntak av alkohol. Det er også viktig å tilberede grønnsakene slik at næringsstoffene ikke forsvinner. Det lønner seg for eksempel å dampe brokkolien.

5. Hva er konsekvensene av folsyremangel?

Det dannes ikke tilstrekkelig med nye blodceller, det kan føre til blodmangel/anemi. Irritasjon og fordøyelsessystemet og tørre slimhinner er andre problem som kan følge av mangel på folat.

6. Hvilken mat inneholder folsyre?

Melkeprodukter/ yoghurt, grove kornprodukter, appelsin og sitron, grønne grønnsaker (brokkoli) og de fleste typer bønner.

7. Kan du ta for mye folsyre?

Det skal mye til for å få i seg for mye folat /folsyre gjennom kosten. Dessuten skiller kroppen ut overflødig folsyre gjennom urinen. Tar du folsyre som kosttilskudd kan et høyt inntak medføre overdose. Har du mistanke om dette skal du kontakte Giftinformasjonen på tlf 22 59 13 00. Der får du råd og hjelp døgnet rundt.

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.
-->