Dampe brokkoli? Hvordan og hvorfor?

Sist oppdatert: 17. mars 2020


Dampe brokkoli? Hvordan og hvorfor?

Det er stor fordel med å dampe brokkoli istedenfor å koke, du tar bedre vare på de verdifulle næringsstoffene (blant annet folat). I følge forskere hos Matforskningsinstituttet Nofima kan så mye som halvparten av viktige næringsstoffer bli borte gjennom koking i vann.

Slik damper du brokkoli:

  1. Skyll av brokkolien i kaldt vann
  2. Kutt av enden på stilken
  3. Ta av bladene
  4. Skjær av toppene (dette trenger du ikke, men personlig synes jeg det er mer praktisk)
  5. Stilken må skrelles. En potetskreller eller kniv fungerer fint
  6. Selve dampingen kan du gjøre på to måter. Du kan fylle litt vann i bunnen av en kasserolle og legge brokkolien oppi. Alternativt kan du legge en rist / damprist i bunnen og fylle vann opp til kanten av risten. Da slipper du at brokkolien er i kontakt med vannet. Den siste er den optimale løsningen og tar best vare på næringsstoffene. Noen tar en teskje salt i vannet.
  7. Brokkolien er ferdig dampet når en kniv eller gaffel går lett gjennom stilken. I følge boka tar dette cirka 4 minutter, men det er best å sjekke selv. Damper du brokkolien for lenge blir den myk og slapp i tillegg til at viktige næringsstoffer går tapt.

Kan du dampe brokkoli i mikroovn?

Dette fungerer fint, mange synes dette er enklere. Du legger brokkolien i en skål som er laget for bruk i mikroovn. Ha litt vann i skålen, to spiseskjeer er nok. Sett mikroen på maks effekt, brokkolien er ferdig etter cirka fem minutter. Det lønner seg å sjekke om den er ferdig etter fem minutter. Brokkolien blir slapp og myk også i mikroovnen. Brokkoli skal være sprø og spenstig.

Smørdamping av brokkoli

Smør hever smaken og ett par spiseskjeer smør i vannet gjør underverker (pluss litt salt). Men, er det et måltid med få kalorier du er ute etter bør smøret selvfølgelig utelates.

Smørdamping er et gammelt triks for å få barn til å spise grønnsaker.

Du liker gjerne...

-->