Hvor mange kalorier er det i havregryn?

Sist oppdatert: 8. april 2020


Hvor mange kalorier er det i havregryn?

Havregryn har 389 kalorier pr 100 gram.  Av 100 gram er andelen karbohydrater 63 gram, fett 7,8 gram, fiber 10,8 gram og protein 11,4 gram.

Tørre havregryn eller havregrøt?

Å spise tørre havregryn med melk er raskt og greit og smaker godt med det rette tilbehøret. Havregrøt smaker også bra, men det tar litt lenger tid å lage. Fordelen med havregrøt er at havregrynene drar til seg vann og sveller ut under kokingen. Dette gir en betydelig bedre metthetsfølelse, noe som igjen betyr at du spiser mindre og får i deg færre kalorier (om det er målet).

Idrettsfolk elsker havregrøt til frokost før harde treningsdager.

Hvorfor er havregryn så populært og sunt?

  • Stor metthetsfølelse i forhold til antall kalorier, godt egnet som slankemat
  • Havre er næringsrikt, inneholder hele 11% proteiner
  • Har en glykemisk indeks som gir langvarig energi
  • Er gunstig for regulering av kolesterol (inneholder kostfiberet betaglukan)
  • Rask og enkelt å tilberede (spesielt den lettkokte varianten)
  • Bidrag til god fordøyelse

Hvor mye kalorier inneholder øl?

Hele havregryn eller lettkokte?

De inneholder samme mengde næringsstoffer og er helt like i forhold til karbohydrater. Forskjellen er hvordan mage og tarm bearbeider de to typene havregryn. Store havregryn krever mer arbeid fra kroppen, de oppholder seg lenger i mage- tarmsystemet før de er fordøyd og tas derfor saktere opp i kroppen.

Det betyr langsommere stigning av blodsukkeret og mer langvarig energi.

Lettkokte havregryn er delvis knust i produksjonen. Det betyr mindre arbeid for tarm og mage og kroppen kan raskere ta til seg karbohydratene. Men, også lettkokte havregryn er mat som fører til en relativt langsom stigning i blodsukkeret.

Hva som er best for deg avhenger av om du er ute etter å holde blodsukkeret stabilt eller om du vil ha raskest mulig tilgang til energi.

Hvor mange kalorier er det egentlig i en skive brød?

Tips og råd om havregrøt

  • Husk at havregrynene øker i volum under koking. En kopp havregryn blir til en solid porsjon havregrøt.
  • Ikke ødelegg helseeffekten med masse kaloririkt tilbehør.
  • Kaloririkt tilbehør: Tørket frukt, honning, sirup, sjokoladepulver (O’Boy), syltetøy, nøtter
  • Kalorifattig tilbehør: Kanel, kakao, bær (uten tilsatt sukker), kesam
  • Unngå ferdiggrøt som for eksempel skal varmes i mikroen. Disse inneholder ofte mye sukker, og da er litt av poenget med havregrøt borte.
  • Ikke la havregrynene oppløses / oppmykes i vann før koking, kok grøten direkte med grynene, det gir høyere innhold av fiber.
  • En god porsjon havregrøt lager du med 35 gram havregryn og 3 dl vann. Kokes lett under omrøring til konsistensen er slik du liker, cirka 10 minutter.
  • Kan lages i mikroovn. Bland havregryn og vann i riktig mengde og sett det i mikroen på full effekt i 2-3 minutter. Prøv deg fram.

SB

Du liker gjerne...

-->