Gode matvaner når du er gravid

Sist oppdatert: 2. september 2019


Gode matvaner når du er gravid

Når du er gravid er det viktig med et sunt og variert kosthold. Det er viktig at du får i deg nok mat og rikelig med næringsstoffer, karbohydrater, protein, vitaminer, mineraler og sunt fett, slik at både du og fosteret trives og har en god utvikling.

Det er viktig at du spiser regelmessig gjennom hele dagen for å sikre en jevn tilførsel av energi og næring.

Velg riktig mat

Det er en del matvalg du bør prioritere under graviditeten. Kort sagt bør du heve kvaliteten på det du spiser, velge riktig og være forsiktig med inntaket av sukker og usunt fett (dette burde man gjøre uansett). Du skal velge grovt brød framfor lyst, magre meierivarer, unngå fete ferdigvarer som pølser og du skal være litt flinkere til å spise fisk. 3 ganger i uken er gunstig. Sunt fett fra fisk, olivenolje og nøtter er bra for fosteret. Konsumet av salt og sukker må ned til et minimum.

Det er gunstig at du går opp noen kilo under svangerskapet. Da har du et overskudd av energi og næring til barnet. Du skal ikke overdrive, holder du deg til et sunt kosthold har du også kontroll på vekten. Da skal for all del ikke slanke deg når du er gravid.

Velg riktig drikke

Vann bør være førstevalget. I tillegg er ett par glass med mager melk en fin kilde til både protein og mange næringsstoffer. Begrens inntaket av kaffe og te. Alkohol er bannlyst!

Viktige vitaminer og mineraler for gravide

D-Vitamin

Vitamin D får får du i hovedsak fra to kilder, sol og fet fisk. Behovet er stort under graviditeten, både for mor og foster. Er du ikke altfor glad i fet fisk vil en daglig spiseskje (evt anbefalt dose med kapsler) med tran dekke behovet.

Jern og vitaminer

Ved graviditeten øker behovet for jern, du bør derfor passe på å få i deg nok. Gode kilder til jern er grønne grønnsaker, poteter, kjøtt og grovt brød. Du må også sørge for ett rikelig inntakt av hele spekteret med vitaminer, det får du gjennom rikelig med frukt og grønt.

Kalsium og jod

Kalsium er viktig for oppbyggingen av fosterets skjellet. Meieriprodukter har rikelig med kalsium. Jod er viktig for god utvikling av fosterets nervesystem. Gode kilder til jod er i tillegg til meieriprodukter både fisk og egg.

Folat er viktig

Stoffet Folat forbygger ryggmarksbrokk og er viktig for gravide. Mange tar dette som tilskudd under svangerskapet. I utgangspunktet skal behovet være dekket gjennom et sunt og variert kosthold.

Det kan være smart å ta en prat med legen om du bør ta tilskudd av Folat og i hvilke mengder og tidsrom.

Bør gravide ta kosttilskudd?

Det optimale er å få i seg nok næring gjennom et variert kosthold. Spiser du mye frukt og grønt, godt med protein fra kjøtt, fisk og egg samt velger grove kornprodukter og magre meieriprodukter får du i deg nok næring både til deg og fosteret. Ønsker du av ulike grunner allikevel å ta kosttilskudd må da forsikre deg om at du ikke får i deg for mye av enkelte vitaminer og mineraler.

Toxoplasma

Denne bakterien / mikroorganismen kan skade fosteret. For å unngå smitte av Toxoplasma bakterien må du vaske frukt og grønnsaker nøye samt passe godt på at kjøtt er godt gjennomstekt. Katter er en bærer av denne bakterien og du bør derfor unngå kontakt under graviditeten.

Listeria

Dette er også en skadelig bakterie for barnet. Kilder til Listeria er råe kjøttprodukter og uvaskede frukt og grønnsaker. Matvarer som har gått ut på dato (for eksempel kjøttpålegg og oster) kan være bærere av listeria bakterien.

SB

Du liker gjerne...

-->