B 12 Vitamin Guiden

Mangel på B12 kan føre til trøtthet og utmattelse, anemi (blodmangel) og skader på nervesystemet. Finn ut om du er i risikogruppen og hva du kan gjøre. Hvilke er de beste kildene og hva med B12 kosttilskudd?

Vitamin D – Mangel og kilder – Komplett guide

Hvilke negative konsekvenser for helse og velvære har mangel på vitamin D? Hvor stort er vårt behov for d-vitaminer og hvilke er det beste kildene?

Dette bør du vite om antioksidanter

Antioksidanter er et viktig tema innen helse. Hvor finnes de, hva er frie radikaler og oksidativt stress, kan antioksidanter hjelpe i kreftbehandling?

Hva er oksidasjon og oksidativt stress?

Oksidativt stress er en skadelig tilstand som oppstår når mengden aggressive frie radikaler er så stor at antioksidantene ikke klarer å forsvare cellene.

Kan antioksidanter anvendes i kreftbehandling?

Antioksidanter beskytter celler mot aggressive angrep fra frie radikaler, men cellegiften skal jo drepe kreftceller? Ødelegger antioksidanter behandlingen?

Hvilke er de beste kildene til antioksidanter?

De beste kildene til antioksidanter er bær, enkelte frukt og grønnsaker, valnøtter, grønn te og rødvin. Les kort gjennomgang av de viktigste kildene.

Hva er antioksidanter?

Antioksidanter beskytter cellene mot skadelige angrep fra frie radikaler. Det betyr at de er livsvikte. Allikevel skal du ikke overdrive inntaket. Les mer.

Hva er frie radikaler?

Frie radikaler er molekyler, aggressive atomer og reaktive oksygenforbindelser. Disse angriper cellene og kan medføre ulike helseproblemer som kreft.

Vitamin C – fakta, kilder og behov

Sørg for at du får i deg nok C-vitaminer! Hvorfor er det så viktig med vitamin C? Hvor finner du de i naturlig form? Hva er ditt daglige behov?

Kort om kosttilskudd

Kosttilskudd er vitaminer, mineraler eller andre stoffer i konsentrert form som har en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt. Kosttilskudd skal supplere kosten, ikke erstatte.