Sjokolade – Hvor sunt er det egentlig?

Sist oppdatert: 8. juni 2020


Sjokolade – Hvor sunt er det egentlig?

Sjokolade er godt, men hvor sunt er det egentlig og hva kan sjokolade hjelpe deg med? Er det bra for hjerte- og karsystemet, beskytter det kroppens celler? Blir du glad, mindre stresset og til og med slank av sjokolade?

Det er den mørke sjokoladen med et innhold av kakao på over 70% og lite sukker som er interessant i helsesammenheng. Annen sjokolade med mindre innhold av kakao og høyt innhold av sukker og andre ingredienser er ikke noe som er bra for helsen din, tvert imot.

 

Hovedingrediensen i sjokolade er kakao.

Kakao inneholder flavanol/flavonoider og epicatechin. Dette er en viktige og helsebringende antioksidanter (polyfenol) som bidrar til å beskytte kroppen mot betennelser og forsvare kroppens celler mot blant annet frie radikaler og oksidativt stress, det er antioksidantene som beskytter cellenes DNA.

 

Hvilke helseeffekter har sjokolade?

Reduserer faren for hjerteproblemer og slag

Flavonoider har en gunstig effekt på veggene i blodårene. Cellene som ligger på innsiden av blodårene beskyttes og får bedre elastisitet som følge av antioksidantens virkning. Dette kalles også endotelfunksjonen.

Dette gjør blodårene glatte og fleksible og motvirker åreforkalkning, aterosklerose og blokkering av boldstrømmen.

Reduserer blodtrykket

Forskning viser at mørk sjokolade kan gi et bidrag til å redusere blodtrykket. Den positive effekten på blodårenes funksjon gjør at hele blodomløpet fungerer bedre, noe som betyr lavere blodtrykk (litt forenklet sagt: hjertet må ikke jobbe like hardt for å pumpe ut blodet).

Dette reduserer også risikoen for blodpropp.

Kakao bidrar også til å senker det farlige kolesterolet LDL om nivået av dette er for høyt.

Bra for hukommelsen

Studier viser at flavonoider, som det finnes mye av i mørk sjokolade (kakao) bidrar til bedre hukommelse og har en positiv påvirkning av den kognitive funksjonen.

Du blir gladere av sjokolade

Kakao har også den gledelige effekt at den stimulerer produksjonen av serotonin og endorfiner i hjernen. Dette er stoffer som gjør oss gladere, mer fornøyde og litt mindre stresset.

 

Hvor stor mengde sjokolade bør du spise?

For å gjenta en gang til, når vi snakker om inntak av sjokolade er det mørk sjokolade med et kakaoinnhold på over 70% (helst 80-90%) det er snakk om.

Hvor mye bør du spise daglig?

Her spriker anbefalingene fra ulike undersøkelser og fagmiljøer. Anbefalt mengde ligger på mellom 6 og 30 gram.

Det som er viktig er mengden flavanoler, det er denne som gir de positive helseeffektene. Problemet er at innholdet flavanoler varierer mellom de ulike sjoklademerkene.

En medisinsk studie fra USA sier at det daglige inntaket flavanoler må være 400 milligram for at det skal gi en tydelig effekt. Dette tilsvarer rundt 400 gram mørk sjokolade.

Andre studier anbefaler et inntak på 100 – 200 milligram flavanol, dvs. 100 – 200 gram mørk sjokolade. En plate Freia 86% veier 100 gram, så det blir en del sjokolade for å få i seg en god mengde flavanoler.

Her blir det også et spørsmål om kalorier. Freia 86% har 640 kalorier/100 gram.

Et inntak på 40 – 50 gram pr dag skulle være balansert i forhold til kalorier og helsegevinst. Er du inne i en slankeperiode er det best å la sjokoladen ligge.

Et alternativ med mindre kalorier er kakaopulver.

 

Er hvit sjokolade «dårligere»

Hvit sjokolade har ikke den samme helsemessige gevinsten som mørk sjokolade. Hvit sjokolade inneholder ikke kakaomasse, kun kakaofett. Det er i kakaomassen «superstoffene» ligger.

 

Fakta om sjokolade

Sjokolade har en lang historie

  • Kom til Europa fra Latin-Amerika på 1500 tallet
  • Opprinnelig kommer kakaoplanten fra Mayafolket
  • Sjokoladeforbruket i Norge er ca. 10 kilo pr. person/år.
  • Den Internasjonale sjokoladedagen er 13 september.

sb

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.
-->