Hvilken er den beste kilde til antioksidanter?

Sist oppdatert: 6. september 2019


Hvilken er den beste kilde til antioksidanter?

Nyper er den beste kilde til antioksidanter.

Det er viktig å få i seg nok antioksidanter og den beste antioksidantkilde er maten vi spiser. Et variert og næringsrikt kosthold er den beste garanti for at kroppen er i balanse med riktig nivå antioksidanter, ikke for mye, ikke for lite. Siden det finnes flere tusen forskjellige antioksidanter som igjen er spredt på mange ulike produkter er det en fordel å spise litt av alt istedenfor mye av lite.

Forskere konkluderer med at et kosthold med stort innslag av frukt (helst fargerike som gul og rød) og grønnsaker vil dekke behovet de fleste har for antioksidanter.

Det er viktig å ta hensyn til at innholdet antioksidanter varierer sterkt fra matvare til matvare. Enkelte frukt og grønnsaker inneholder betydelig mer enn andre, faktisk opp til flere tusen ganger mer. Er du ikke av den typen som spiser uendelig med grønnsaker kan det være smart å være litt selektiv når du velger frukt og grønt slik at du er sikker på å få i deg nok av de rette stoffene.

Bær er rike på antioksidanter

Ulike typer bær er en klassiker når det snakkes om antioksidantkilde og ulike kosttilskudd og helsekost produkter basert på blåbær og andre typer finnes det mange av. Kosttilskudd fungerer bra for mange, men det beste er uansett originalen, det vil si ferske bær.

Nype er i en særklasse når det gjelder innhold av antioksidanter. Granatepler, krekling og ville blåbær er på en god andreplass. Det er verd å merke seg at ville blåbær har over dobbel så mye antioksidanter som dyrkede. Solbær, bjørnebær (helst ville), tyttebær og kirsebær er andre gode kilder. Jordbær er også en rik kilde, men kun de ville. Dyrkede jordbær fra Nederland er for eksempel ikke en attraktiv kilde når det gjelder antioksidanter. Ville vekster har mest næringsstoffer, så bærplukking er bra for helsa på mange måter.

Innholdet antioksidanter i de vanligste bærene du finner i Norge, oppgitt i mmol (millimol) pr 100 gram, er: krekling 9,17, blåbær ville 8,23, solbær 7,35, jordbær ville! 6,88, kirsebær 5,53, ville bjørnebær 6,13, tyttebær 5,03, hyllebær 4,31, ville bringebær 3,97, multer 2,83, jordbær dyrkede 2,17, ripsbær 1,78, stikkelsbær, 1,45 og moreller 1,02.

Frukt med mye antioksidanter

Nype og granateple er i en særstilling når det gjelder antioksidanter med et innhold på henholdsvis 39,46 og 11,3 mmol/100g.

Frukt og grønt er fundamentale ingredienser i et sunt kostholde med riktig mengde antioksidanter.

Andre gode kilder er sitron og andre sitrusfrukter. I tillegg kommer kiwi, ananas, plommer og druer. Det er stor forskjell innholdet i de ulike frukttypene og nederst på stigen finner vi melon og pære.

Valnøtter er en rik antioksidant kilde

Nøtter inneholder mange viktige næringsstoffer men når det gjelder antioksidanter er forskjellen mellom de ulike typene store. Valnøtter er en særstilling med et innhold på 20 mmol/100g. Solsikkefrø ligger på en andreplass med 5,39 mmol. Populære nøtter som cashew, mandler og hasselnøtter inneholder ikke store mengder. Forskjellene er store, så det gjelder å velge rett.

Enkelte grønnsaker inneholder mye antioksidanter

Her er det rød- og grønnkål som sammen med brokkoli skiller seg ut med ekstra høyt innhold av antioksidanter. Andre rike kilder er spinat, paprika, artisjokk, persille og rosenkål. Chili er også en god antioksidantkilde men kanskje ikke det man klarer å spise mye av. Alle disse inneholder mellom 1 og 3 mmol/100g.

Agurk, hvitkål, squash, gulrot og fennikel er derimot ikke rike kilder. Blåpoteten derimot inneholder ti ganger så mye antioksidanter som den vanlige poteten.

Grovt mel og korn inneholder mest antioksidanter

Hvitt mel inneholder betydelig mindre antioksidanter enn grovt. Sammalt mel er bedre. Hvetemel har et lavt innhold. Bygg og havre er et bedre valg om det er antioksidanter du er ute etter. Bokhvete i sammalt form inneholder nesten 2 mmol/100g og skiller seg klart ut.

Selv om kornprodukter ikke har det høyeste innholdet målt i mmol/100g er de allikevel viktige kilder fordi man spiser et større volum. Det er lettere å få i seg en god mengde sunne brødskiver enn for eksempel chilli og grønnkål.

Hvilke drikkevarer er gode antioksidant kilder?

Fruktjuicer inneholder antioksidanter i utgangspunktet på samme måte som frukten de er laget av, men dette er ikke alltid tilfelle. Det er for eksempel stor forskjell på innholdet i ville og dyrkede frukter og hvilke varianter som er brukt i produksjonen av fruktjuice er ikke alltid så lett å vite. Det må nevnes at det finnes mange fruktjuicer som er produsert med råvarer av svært høy kvalitet.

Rødvin inneholder mye antioksidanter (betydelig mer enn hvitvin). Det samme gjør grønn te.

Se artikkel om hvilke stoffer vin ellers inneholder.

Flere kryddersorter har et høyt innhold, for eksempel oregano, nellik, allehånde, kanel, rosmarin, timian, peppermynte og sitronmelisse.

Mørk sjokolade er også rik på antioksidanter, og jo høyere innhold kakao desto bedre er det.

Professor Rune Blomhoff ved Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo har skrevet en artikkel om antioksidantinnholdet i norske matvarer.

Skrevet av Sture Bjørseth

Du liker gjerne...

-->