Vitamin C – fakta, kilder og behov

Sist oppdatert: 2. september 2019


Vitamin C – fakta, kilder og behov

Vitamin C (askorbinsyre) er en av de viktigste vitaminene. Den er et antioksidant, bygger opp og styrker kroppens bindevev samt bidrar til et bedre opptak av jern. Det skal også ha en positiv effekt i forbindelse med forkjølelse.

Hva er C-Vitamin ?

Et annet navn på C-vitamin er askorbinsyre. C-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen og et vitamin det er mye fokus på, både innen forebyggende og behandling av blant annet forkjølelse. Det finnes også et stort utvalg av helsekost og kosttilskudd med C-vitamin. Fungerer kosttilskudd med vitamin C? Ja, spørsmålet er om du trenger det.

Hvilken funksjon har C vitamin?

Dette er en antioksidant, det vil si at en viktig oppgave er å beskytte og bevare cellene mot reaktive oksygenforbindelser som frie radikaler og oksidativt stress. Frie radikaler dannes når kroppen forbrenner oksygen. Hvorfor er det viktig å beskyte cellene mot frie radikaler? Fordi de angreper DNA’et i cellene, noe som kan føre til ukontrollert vekst og kreft.

Kroppen er også avhengig av vitamin C for å ta opp tilstrekkelig med jern. Jernopptaket skjer i mage og tarm og C vitamin bidrar til å lette opptaket.

Immunforsvaret er et annet viktig moment relatert til dette vitaminet. Trener du mye vil behovet være større for å sikre et godt immunforsvar. Ved forkjølelse og influensa er det også mye fokus på C-vitamin inntaket, både gjennom den klassiske kilden appelsin (det finnes mange andre naturlige kilder som er bedre) og gjennom kosttilskudd.

Andre viktige funksjoner er å bidra til en generelt god helse, både fysisk og psykisk. Det er også viktig for dannelse av kollagen, et protein som blant annet bidrar til vevsdannelse i kroppen.

Hvorfor er Vitamin C viktig?

Beskytter cellene – antioksidant

Vitamin C er en antioksidant og bidrar til å nøytralisere frie radikaler som er skadelige blant annet for kroppens celler. Cellene beskyttes mot angrep fra reaktive oksygenforbindelser som går til angrep på celler og kroppens arvestoffer.

Bra for bindevevet

Vitamin C bidrar til at bindevevet bygges opp og holder seg sterkt og funksjonelt. C-vitamin stimulerer kollagendannelsen som har stor betydning for blodårer, hud og skjelett. Hvorfor er dette viktig? Bindevevet er viktig for å holde kroppen ”sammen” og av stor betydning for mange kroppsfunksjoner, blant annet leging av sår og brudd.

Bedre jernopptak

C-vitamin sørger for at kroppen lettere tar opp jern. Hvorfor trenger vi jern? Jern har en viktig oppgave med å bidra til at oksygen taes opp i lungene og frakte dette med blodet til celler og vev i hele kroppen. Jernmangel betyr dårligere transport av røde blodlegemer og dermed mindre oksygen.

Mindre forkjølelse

Hvem har ikke hørt det skal være gunstig å gi kroppen et C-vitamin sjokk for å knekke en forkjølelse på et tidlig stadium. Forskning viser at dette har en effekt, men det er mye diskusjon frem og tilbake om hvorvidt en slik kur virkelig fungerer. Et såkalt C-vitaminsjokk innebærer et inntak på opp mot 2 gram pr dag.

Sterkere immunforsvar

Det er bred enighet blant forskere at C-vitamin styrker immunforsvaret og sørger for at dette fungerer normalt. Spesielt er dette viktig om kroppen utsettes for store fysiske anstrengelser som ved intens trening.

Hvilke andre viktige funksjoner har Vitamin C? Vitamin C er blant annet også viktig for både kroppens generelle energinivå, nervesystem, psyke og hud.

Hvor finnes Vitamin C?

Gode naturlige kilder til vitamin C er sitrusfrukter som appelsin og kiwi. Flere bærtyper har et stort innhold, blant annet jordbær. Grønnsaker er en rik kilde. Den vanlige konklusjonen blir som vanlig, spis sunt og variert med mye frukt og grønnsaker så får du i deg det du trenger også av C-Vitamin. Med et næringsrikt kosthold har de aller fleste ikke behov for vitamin C i form av kosttilskudd.

Hvorfor skal du helst spise frukten mens den er fersk? Spiser du frukt og grønnsaker ferske inneholder de mer vitamin og næringsstoffer sammenlignet med etter at de er bearbeidet med varme, kokt i vann.

C-vitamin i kostholdet

Kroppen produserer ikke vitamin C, derfor ar vi avhengige av å få dette gjennom det vi spiser og drikker. Vi trenger cirka 70 mikrogram (mg) C-Vitamin daglig (røykere og gravide trenger noe mer). Dette får vi gjennom å spise normale mengder med sitrusfrukter som appelsiner og sitron, frukt og til og potet. Tidligere var sykdommen skjørbuk et problem blant sjømenn. Denne skyldtes mangel på C-vitamin.

Spiser du for mye C-vitamin vil kroppen kvitte seg med overskuddet gjennom urinen. Du risikerer derfor ikke at det samles i kroppen ved for stort inntak.

Appelsinen er en god kilde til C-Vitamin

En appelsin med normal størrelse veier ca 200 gram uten skall og inneholder ca 100 mg med vitamin C. Dette er mer enn det daglige behovet på 75 mg. Det holder derfor med en appelsin pr dag for å få i seg nok av dette vitaminet.

Appelsiner er full av mange viktige stoffer, blant annet mange viktige antioksidanter som bidrar til at sterkere immunforsvar. Appelsinen bidrar også til et godt jernopptak fra tarmen, det regulerer blodtrykket og virker positivt på å redusere risikoen for flere sykdommer, blant annet kreft.

Det anbefales derfor at appelsin er en del av kostholdet. Det smaker jo også nydelig.

En annen god kilde til C-vitamin er paprika. Problemet er at det ikke er så lett å spise masse paprika som det er å spise appelsiner.

Hvilke er det beste kildene for C-vitamin?

Hovedregelen er frukt og grønnsaker. Appelsin har status som en superkilde til vitamin C i tillegg til sitrusfrukter generelt som sitron og lime, men du har flere gode, og velsmakende, kilder å velge i.

Grønne grønnsaker som ulike typer kål, spinat, kruspersille og brokkoli er rike kilder. I tillegg kommer paprika (både rød, gul og grønn), potet og kålrot. Skogsbær, og spesielt bjørnebær, er fine kilder. Ville bær inneholder generelt flere næringsstoffer enn dyrkede, også når det gjelder vitaminer.

Hvilke andre frukttyper er rike kilder? Både solbær, kiwi, mango og jordbær (helst norske), multer og nype er .

Det finnes også et stort utvalg av kosttilskudd som inneholder vitamin C. Dette kan være aktuelt om du ikke er så flink til å spise de riktige frukt og grønnsakene, om du er syk eller har problemer med å oppnå en tilfredsstillende mengde av dette vitaminet i kroppen. Neste gang du tar blodprøve kan du sjekke verdiene nøyere.

Husk at mengden C-vitamin i maten reduseres gjennom eksponering for sterke lyskilder, varme og tilberedning (steking og koking).

Hva er ditt daglige behov for Vitamin C?

Kvinner og menn bør ha et inntak på 70 – 80 mg per dag. Gravide bør ligge på 85 mg/dag og ammende helt opp mot 100 mg/dag. Et inntak på under 40 mg pr. dag betegnes som kritisk.

Er det skadelig med for mye C-Vitamin?

En kritisk maksgrense er 1000 mg/dag. Selve vitaimet er ikke det farligste. Problemene oppstår når kroppen for eksempel tar opp for mye jern. Det anbefales å ikke ha et høyt inntak av Vitamin C over lengre tid.

Er det skadelig å ta en overdose med C-Vitamin?

Kroppen skiller i utgangspunktet ut overskuddet av C-Vitamin med urinen, det skal derfor mye til for at man skal kunne snakke om en skadelig overdose. Men er inntaket veldig høyt kan dette være skadelig.

Hvilke helseproblem kan du risikere?

  • Gulsott
  • Nyresten
  • Reduksjon av kroppens nivå av kobber
  • Overskudd av jern (jernopptaket blir for effektivt), dette gjelder spesielt for syke personer
  • Mageproblemer som diarè og kramper.

Har du mistanke om at du har overdosert tilskuddet av C-Vitamin?  Kontakt lege umiddelbart for behandling.

Symptomer på overdose er løs mage, kvalme, betennelse i blæren og smerter i nyrene (nyresten).

Hvilke er symptomene på C-vitaminmangel?

  • Infeksjoner som stadig vender tilbake, i blære, hud og i munn og svelg.
  • Mental uro, nervøsitet, stress og lite energi og tiltakslyst
  • Håravfall
  • Smerter i ledd og muskler som følge av lav produksjon av kollagen
  • Hudproblemer, sår som gror sakte, tørr og irritabel hud.

Hvorfor er det viktig med vitamin D?

Har du spørsmål om overdosering kan du kontakte Giftinformasjonen på telefon 22591300

Hjelper Vitamin C mot forkjølelse?

Vi liker å tro at vi kan stoppe en forkjølelse på et tidlig stadium gjennom at stort inntak av for eksempel appelsin eller fruktjuice. Men, fungerer dette? Her strides de lærde og det er forsket mye på dette. Kroppen ikke kan ta i mot store mengder C-vitamin uten at det skilles ut gjennom urinen, det dreier seg derfor om å sørge for at man har nok av dette i kroppen, det er viktig ikke bare mot forkjølelse men for en god helse generelt.

Har man et stort forbruk av C-vitamin, for eksempel ved hard trening, viser forskning at det er gunstig for immunforsvaret å innta rikelig med C-vitamin.

Enkelte studier konkluderer med at det ikke kan bevises at forkjølelse som allerede er brutt kan reduseres gjennom høye doser, andre forskningsresultater viser at man kan bli raskere frisk.

Hva er best, naturlig eller syntetisk C-Vitamin?

Grønnsaker og bær har alltid gitt mennesket naturlig C-vitamin. I de senere årene har det blitt vanligere å framstille syntetisk C-vitamin. Dette brukes av industrien som tilsetningsstoff i næringsmidler. Kjøper du en appelsin hvor produsenten garanterer et ekstra høyt nivå av C-vitaminer er det stor sjanse for at dette dreier seg om den syntetiske varianten som er tilsatt.

Det er ikke rart om du tror at all C-vitamin er naturlig. Ulike produsenter bruker bilder av frukt i markedsføringen av syntetiske vitaminer.

Hva er best? Naturlige kilder er alltid best fordi de inneholder et stort antall stoffer som virker sammen med for eksempel C-vitamin. Det finnes mange tusen ulike antioksidanter og vi trenger så mange som mulig av disse. Syntetisk framstilte næringsstoffer kan ikke levere den samme kompleksiteten i stoffene, derfor er det naturlige å foretrekke.

Skjørbuk var et stort problem

Skjørbuk er en mangelsykdom som forårsakes av mangel på C-vitamin. Dette var tidligere et stort problem blant sjøfolk på båter som hadde lengre opphold (flere måneder) på sjøen. Disse hadde ikke tilgang på frukt og grønnsaker og resultatet ble et for lavt inntak av viktige næringsstoffer, blant annet C-vitamin.

Skjørbuk er en alvorlig sykdom som blant annet gir blødninger i indre organer. Blødninger i indre organer er svært alvorlig kan føre til rask død. I tillegg blødde mange i tannkjøttet, man mister tenner, vektreduksjon, slapphet og en generell svak allmenntilstand som igjen gir et dårlig immunforsvar.. Dette kunne igjen føre til andre sykdommer og helseproblemer.

I dag er skjørbuk kun å finne blant mennesker med et ekstremt dårlig og ensformig kosthold.

Kan C-Vitamin gi en bedre og sterkere hud?

Ja, det hersker det ingen tvil om. Vitamin C er en antioksidant, det betyr at den aktivt bekjemper frie radikaler som blant annet angriper og skader hudceller.

Det finnes mange hudpleieprodukter som inneholder C-vitamin. Hvor effektive er det enkelte produktet? Dette varierer veldig, blant annet er det ofte store forskjeller på innholdet av C-vitamin.

Spesielt viktig på sommeren

Solstrålene er ultrafiolette og reduserer mengden C-vitamin i huden. Det fører til at huden blir mer utsatt for angrep fra blant frie radikaler og ikke har samme mulighet til å forsvare seg. Derfor er det viktig å tilføre huden de nødvendige stoffene, blant annet Vitamin C.

Hvilken effekt har vitamin C på huden?

  • Det virker beskyttende mot solen.
  • Det bekjemper frie radikaler og oksidativt stress.
  • Det har en gunstig effekt på pigmentflekker (hyperpigmentering) og aldringsflekker. Disse blir lysere og huden ser bedre ut.
  • Huden holder seg mer fleksibel og myk gjennom økt kollagenproduksjon. Hudens overflate fornyes og strammes opp.
  • Husk at noen kan være allergiske mot vitamin C.

Hvor viktig er det å få dekket behovet for vitamin C? Oppsummert kan vi si at C-Vitamin er viktig for en god helse på lik linje med mange andre næringsstoffer. C-vitamin er en antioksidant som bekjemper frie radikaler, det angriper giftstoffer som er kreftfrembringende, det sørger for riktig mengde jern i kroppen, det virker positivt på allergier og astmaplager. I tillegg styrkes immunforsvaret, tenner og skjelett styrkes, oksidasjonen i blodet reduseres samtidig som nivået av kolesterol og fett i blodet forbedres. Blodsirkulasjonen styrkes, fruktbarheten styrkes. Med andre ord, det er viktig å få i seg nok C-vitaminer.

SB

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.
-->