Hva er antioksidanter?

Sist oppdatert: 8. oktober 2018


Hva er antioksidanter?

Dette er kjemiske stoffer som kroppen produserer selv eller som vi får i oss gjennom kosten. Det finnes mange tusen forskjellige antioksidanter. Hovedoppgaven til antioksidanter er, som navnet sier, å hindre oksidering.Oksidering, eller oksidativt stress, er en tilstand som oppstår i kroppen når mengden frie radikaler blir for stor. Frie radikaler dannes i forbindelse med nedbryting av det vi spiser eller når vi eksponeres for giftstoffer, stråling eller for eksempel røyk fra tobakk. Et for høyt nivå av frie radikaler fører til skade på cellene, og antioksidantene har som oppgave å bekjempe og nøytralisere disse frie radikalene.

Hvilke typer antioksidanter finnes?

Det finnes titusenvis av varianter, men de vi oftest hører om er vitaminer, mineraler, karotenoider, peptider, enzym, proteiner og fenoler (lignan, fenolsyre, stilben og flavonoider). Kroppen produserer selv noen av de nødvendige typene som urinsyre, bilirubin, glutation peroksidase og katalase. Andre må vi sørge for å få i oss gjennom det vi spiser. Eksempel på slike er E og C-vitamin, karotenoider og bioflavonoider, betakaroten og selen. Kostholdet er derfor viktig, også når det gjelder antioksidanter.

Hvilken mat inneholder antioksidanter?

De fleste naturlige produkter inneholder antioksidanter, men mengden varierer. De viktigste kildene er frukt, bær (ikke bare blåbær), grønnsaker, bønner, korn, nøtter og enkelte typer krydder. Antioksidanter finnes også i vin (rødvin har flest), kaffe, te og kakao.

Karotenoider er en annen viktig gruppe antioksidanter vi hører mye om. Disse finnes i fargerike frukt og grønnsaker (gul, oransj, rød og lilla). De viktigste karotenoider vi får fra kosten er lutein, karoten, lykopen, , zeaxanthin og betacryptoxanthin. Gode kilder er tomat, gulrot, vannmelon, spinat og kål.

Kort oppsummert kan du si at et variert kosthold gjør at det ikke er nødvendig med ekstra tilskudd av antioksidanter.

Granateple er rik på antioksidanter.

Variert kosthold er viktig

Helsedirektoratet kostholdsråd sier ingenting om mengden antioksidanter vi bør få i oss, men anbefaler generelt at kostholdet inkluderer en romslig kvantitet av frukt, grønnsaker og fullkorn. Dette har du sikkert hørt før, disse matvarene er viktige generelt for en god helse.

Det er viktig at kroppen mobiliserer i kampen mot frie radikaler og oksidering som angriper celler, vev og organer. Antioksidanter er kroppens soldater i denne kampen. Derfor er det viktig å få i seg en tilstrekkelig mengde mat med mye antioksidanter.

Grønnsaker og frukt, og flere andre vegetabilske matvarer er rike kilder og inneholder tusenvis av ulike typer. Summen av alt dette, det vil si et variert inntak av slike matvarer, forebygger og reduserer risikoen for å utvikle blant annet kreft, hjerte- og karsykdommer samt diabetes type 2.

Hvilken funksjon har antioksidanter?

Hovedfunksjonen er å hindre at vi blir syke og hjelpe til dersom en sykdom har utviklet seg. Både kreft, diabetes type 2 og hjerteproblemer kan forebygges gjennom at vi har det riktige nivået antioksidanter i kroppen, ikke for mye og ikke for lite. For store doser kan i følge forskningen føre til tidligere død (gjelder spesielt betakaroten og E-vitaminer). Det er bortimot umulig å få i seg for store doser gjennom kostholdet. Overdosering skjer først og fremst gjennom et overdrevet inntak av kosttilskudd og helsekost.

Det gjenstår mye forskning

Ulike problemstillinger med antioksidanter debatteres heftig både i tabloid- og fagpressen og ikke alle påstander kan dokumenteres gjennom forskningen. Det er kjent at frukt og grønnsaker inneholder antioksidanter og har en positiv effekt på helsen. Men det hersker uenighet om hvor stor del av denne effekten som kan relateres til antioksidantene.

Les også interessant artikkel i Norsk Tidsskrift for Ernæring ”En hype som er passé?” skrevet av Trude R. Balstad og Ingvild Paur.

Det er også stor uenighet om bruken av antioksidanter i forbindelse med behandling av kreft. Enkelte forskere mener kreft kan behandles med sterke doser antioksidanter, andre mener det stikk motsatte.

Er du opptatt av god helse og en kropp som fungerer som den skal kommer du ikke utenom å ha et kosthold som inkluderer rike kilder til antioksidanter.

Antioksidanter er dine soldater som forsvarer cellene fra å bli skadet av frie radikaler relatert til oksidativt stress. Enkelte av disse produserer kroppen selv, andre må du selv sørge for å tilføre. Det finnes flere tusen forskjellige varianter og det er viktig å spise variert for å få et tilstrekkelig inntak. Er du frisk blir behovet dekket gjennom et sunt og balansert kosthold med stort innslag av grønnsaker og frukt. Har du helseproblemer bør du ta en prat med legen om sammensetning og justering av kostholdet slik at du får i deg tilstrekkelig med antioksidanter og næringsstoffer.

Bekjemper antioksidanter sykdom?

Det skrives mye om de positive effektene av et tilstrekkelig inntak. Det forskes mye på dette og det er en betydelig satsing fra næringslivet for å produsere og tilby ulike kosttilskudd og helsekost produkter med ulike effekter basert på antioksidanter. Det skjer også mye innen utvikling av stoffer med de samme egenskapene som antioksidanter, både naturlige og kunstige.

Resultatene av forskningen er ikke så entydig. Effekten av et høyere inntak varierer sterkt og resultatene viser at effekten både er positiv og negativ. Det er også påvist en forverret helsetilstand etter bruk, blant innen behandling av kreft. Kort oppsummert kan vi si at det ennå ikke foreligger gode nok forskningsresultater for å kunne gi anbefalinger i den ene aller andre retningen.

Hvorfor går forskningen så tregt?

Forskningen har vist at antioksidantforsvaret er en komplisert materie hvor mange faktorer spiller inn.

Et glass rødvin inneholder antioksidanter og er bra for helsen. For mange glass er derimot ikke bra for helsen.

Det snakkes om hvordan ulike typer fungerer sammen, finnes det synergieffekter? Det er kanskje ikke kvantiteten som er avgjørende men sammensetningen. Hvordan antioksidantene fungerer sammen andre stoffer i kroppen er også i fokus. De frie radikalene som antioksidantene skal bekjempe er også viktige i enkelte sammenhenger og kroppsfunksjoner på cellenivå. Blir en for stor del av disse bekjempet vil det igjen kunne føre til andre utfordringer.

Det handler om å finne den rette balansen.

Les artikkel skrevet av Bjørn J. Bolann, professor, Universitetet i Bergen.

Mengde

Det er en enighet i fagmiljøene om at en frisk person med et variert og næringsrikt kosthold tilfører kroppen tilstrekkelig mengde antioksidanter. Det er jo gjerne dette som anbefales i forbindelse med råd om hvordan du bygger deg en god helse. Siden det finnes så mange typer antioksidanter (flere tusen) og disse er spredd på et stort antall matvarer gjelder det å spise veldig variert slik at du får i deg hele spekteret.

Forskningen gir ikke klare svar

Det er enighet om at et sunt og variert kosthold er gunstig for helsen og reduserer sannsynligheten for å utvikle alvorlige sykdommer.

Men hvor mye av denne effekten som kan relateres til antioksidanter er det ikke enighet om. Et sunt kosthold inneholder utrolig mange ulike stoffer som er viktig for kroppen, og hvor av denne ”æren” antioksidanter kan ta er det mye diskusjon rundt. Derfor er det heller ikke dokumentert hvilke mengder som anbefales.

Det er ikke få artikler i media som hyller den positive effekten av et høyt inntak, men du bør altså ta alt du leser med en klype salt og være klar over at ikke alt er sant og dokumentert. En stadig voksende helsekostbransje er også med på å påvirke gjennom media.

Det eneste sikre du kan forholde deg til er å spise masse og variert frukt og grønt, belgfrukter, bær, helkorn og nøtter.

Se også artikkel i Dagbladet om hvorfor mat er den beste kilden.

Skrevet av Sture Bjørseth

Du liker gjerne...

-->