Hvilket næringsinnhold har pære?

Sist oppdatert: 8. april 2020


Hvilket næringsinnhold har pære?

Pære har dobbelt så mye kostfiber som en grov brødskive, hvem skulle tro det? Men, en stor del av kostfiberne finnes i skallet, derfor må du ikke skrelle pæren om du vil nyttiggjøre deg mest mulig fiber. Pærer er også rike på antioksidanter.

Næringsinnhold pære (100g spiselig del):

Kalorier: 44 kcal / 186 kJ
Fett: 0,1 gram
Karbohydrater: 8,9 gram
Kostfiber: 2,9 gram
Protein: 0,5 gram
(du finner verdiene for flere næringsstoffer lenger ned)

Pære er bra for fordøyelsen

Det høye innholdet av kostfiber gjær pære til en viktig fiberkilde. Det føles kanskje mer naturlig å spise grovt brød for å få i seg nok fiber, men spiser du i tillegg en pære om dagen (med skall!) har du gjort en god innsats for helsen.

Kostfiber, litt enkelt forklart, binder fuktighet i tarmene og forsinker dermed tiden maten bruker på vei gjennom tarmsystemet. Dette gir bedre opptak av næring, reduserer risikoen for forstoppelse og er generelt gunstig for tarmfunksjonen.

Kostfiber er en viktig ingrediens for å minimere risikoen for sykdom i hjerte- og karsystemet, kreft i tarmene samt overvekt og tilhørende utfordringer med diabetes.

Mer om kalorier i pærer.

Hvordan vaske en pære?

Skal du spise pæren med skallet på for å få tak i alle næringsstoffene tenker du sikkert at skallet ikke er rent, det kan være bakterier, sprøytemidler. Mattilsynet anbefaler å skylle frukt som ikke skal skrelles i skikkelig varmt vann. Sett maksimal varme på springen og skyll i 30 sekunder.

Kjøper du økologiske pærer vil de være sunnere i forhold til mange ting, også renheten på skallet.

Fakta om pære

  • Kaloriene i pære kommer fra fruktose. Det betyr at sukkeret først må innom leveren før det går i blodet. Dette reduserer stigningen i blodsukkeret sammenlignet med vanlig sukker som går rett i blodet. Derfor er søt frukt sunnere enn godteri og søt sjokolade.
  • Pære er mettende på grunn av den høye mengden kostfiber
  • Populære pærer på det Norske markedet: Bonne Louise, Broket Juli, Carola, Clara Frijs, Conference, Gråpære, Herrepære, Keiserinne, Moltke, Philip.
  • Skal pæren ligge åpen vil litt sitron forhindre at fruktkjøttet blir mørkere/flekkete.

Næringsinnhold (100 gram spiselig del):

Spiselig del: 90  %
Vann: 85 g
Mettede fettsyrer: 0 g
Trans-umettede fettsyrer: 0 g
Enumettede fettsyrer: 0 g
Flerumettede fettsyrer: 0 g
Omega-3: 0 g
Omega-6: 0,09 g
Kolesterol: 0 mg
Stivelse: 0 g
Mono- og disakkarider: 8,9 g
Vitamin A: 2 RAE
Retinol: 0 µg
Beta-karoten: 22 µg
Vitamin D: 0 µg
Vitamin E: 0,2 alfa-TE
Tiamin: 0,01 mg
Riboflavin: 0,03 mg
Niacin: 0,2 mg
Vitamin B6: 0,03 mg
Folat: 7 µg
Vitamin B12: 0 µg
Vitamin C: 3 mg
Kalsium: 10 mg
Jern: 0,2 mg
Natrium: 1 mg
Kalium: 211 mg
Magnesium: 9 mg
Sink: 0,1 mg
Selen: 0                µg
Kopper: 0,08 mg
Fosfor: 11 mg
Jod: 1 µg

 

Du liker gjerne...

-->