B 12 Vitamin Guiden

Mangel på B12 kan føre til trøtthet og utmattelse, anemi (blodmangel) og skader på nervesystemet. Finn ut om du er i risikogruppen og hva du kan gjøre. Hvilke er de beste kildene og hva med B12 kosttilskudd?

Hvilke vitaminer er vannløselige?

Hva betyr det at vitaminer er vannløselig? C-vitamin (askorbinsyre) og åtte B-vitaminer (B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9,B12) er vannløselige.

Hvilke vitaminer bør man ta?

Hvorfor er vitaminene C, D, E, K og B9 Folat spesielt viktig for kroppen? Skal du fungere optimalt må du sørge for at du får i deg nok vitaminer.

Hvilke matvarer inneholder d vitamin?

D-Vitamin er en utfordring for oss her i nord med lite sol og et mørkt vinterhalvår. Derfor er det viktig at vi har fokus på å få i oss tilstrekkelig

Vitamin D – Mangel og kilder – Komplett guide

Hvilke negative konsekvenser for helse og velvære har mangel på vitamin D? Hvor stort er vårt behov for d-vitaminer og hvilke er det beste kildene?

Vitamin C – fakta, kilder og behov

Sørg for at du får i deg nok C-vitaminer! Hvorfor er det så viktig med vitamin C? Hvor finner du de i naturlig form? Hva er ditt daglige behov?

Hvor viktig er Vitamin D?

Vitamin D har stor betydning for opptak og lagring av kalsium, for skjelett og tenner, for et effektivt immunforsvar og forebygging av diabetes og kreft.