Tran – Derfor skal du ta en daglig dose

Sist oppdatert: 7. juni 2020


Tran – Derfor skal du ta en daglig dose

Tran er et naturlig vidundermiddel alle burde ta en skje eller to av daglig. Masse omega-3, vitaminer (A, D, E) og andre viktige næringsstoffer. Alt rett fra ren og frisk fisk fra havet. I Norge er Møllers tran et av det mest kjente merkevarene overhodet og en del av kulturhistorien.

 

Derfor skal du ta tran?

Omega 3

Tran inneholder store mengder omega 3 og er kanskje den mest unike kilden. Fet fisk som makrell, sild, sardiner, tunfisk, ørret og laks inneholder også store mengder omega 3, men det gjelder kun fisk som lever fritt i havet. Siden kroppen selv ikke produserer omega 3 må du få dekket behovet gjennom kosten.

Oppdrettsfisk har ofte ikke lenger samme mengde omega-3 som tidligere blant annet grunnet endringer i type fòr.

1 spiseskje tran inneholder cirka 1,2 gram omega 3 og dekker dagsbehovet.

Omega 3 inneholder flere fettsyrer (flerumettede). Fettsyrene DHA (dokosaheksaensyre) og EPA (eikosapentaensyre) er gunstig for hjerte og blodomløp. DHA har dokumentert viktighet for hjernens utvikling og funksjon. Dette er en svært god grunn til at barn skal ta tran.

Inneholder Vitamin A, D og E

Vitamin A: Styrker immunforsvaret og er gunstig for syns-helsen.
Vitamin D: Styrker immunforsvaret og er viktig for ben- og skjelett
Vitamin E: Fungerer som antioksidant ved å forsvare kroppens celler mot frie radikaler og oksidativt stress.

Tran og omega 3 er gunstig for hjerte- og karsystemet

  • Stabiliserer hjerterytmen
  • Gunstig for normalisering av blodtrykket
  • Regulerer det usunne fettet i blodet (triglyserider)
  • Blant eskimoene på Grønland er det veldig sjelden med hjerteinnfarkt. Dette tilskrives det høye inntaket av fet fisk (blant annet sel)

Bra for ledd og skjelett

Studier viser at riktig inntak av omega 3 gir mindre risiko for å få leddgikt. Studier viser også en gunstig påvirkning på leddene.

Viktig for gravide

Gravide må sørge for et tilstrekkelig inntak av omega 3 fettsyrer. Dette er viktig for en god utvikling av barnets hjerne, nervesystem og syn.

Anbefalt av myndighetene

Helsedirektoratet anbefaler personer som ikke spiser fet fisk regelmessig å supplere kosten med et daglig inntak av tran. Dette gjelder også både for gravide og for barn (fra fire uker).

 

Hvor mye tran bør du ta daglig?

En spiseskje tran dekker det daglige behovet for Vitamin D. Du trenger derfor ikke å ta ekstra tilskudd av Vitamin D, du får nok gjennom tranen. Er du i tvil kan du ta en prat med en lege eller annen helsehjelp.

Kroppens produksjon av Vitamin D skjer når huden eksponeres for solstråler. Det kan det bli lite av for oss her i kalde og mørke nord. Det er enda en grunn til ta tran og derigjennom også dekke behovet for Vitamin D i tillegg til omega-3.

Du bør ta tran hele året (kroppen lagrer ikke Vitamin D)

Produsenten Møllers Tran har også en forbrukerservice hvor du kan få hjelp.

Helsedirektoratet anbefaler et inntak på ca. 400 gram fisk/uke. Halvparten av dette bør være fet fisk (rik på omega-3).

 

Hva med smaken?

Jeg tar selv tran daglig og jeg innrømmer at smaken kan være litt stram når det nærmer seg slutten på tranflasken. Smaken endres over tid når flasken er åpnet.

Tran fra en nyåpnet flaske har nesten ingen smak og er lett å drikke.

Klarer du ikke transmaken trenger du ikke gi opp av den grunn. Det finnes mange smaksvarianter, fruktsmak, eplesmak og sitronsmak. Disse smakene kan være en hjelp for å få små barn til å drikke tran, det hjelper ikke å forklare de hvor viktig omega 3 er.¨

 

Hvordan produseres tran?

Råstoffet til tran er arktisk torsk fra Norske farvann (Vesterålen og Lofoten). Dette er fisk som lever i friskt og rent vann, spiser ren mat og er derfor et utgangspunkt for å lage tran av høy og stabil kvalitet.

Tran er utvunnet fra torskelever. Det er her det sunne fettet ligger. Tran må ikke forveksles med fiskeolje. Fiskeolje utvinnes fra hele fisken.

 

Næringsinnhold pr 5 ml tran

Vitamin D            10 µg (200%*)
Vitamin A            250 µg (31%*)
Vitamin E            10 mg (83%*)
Omega-3 fettsyrer          1,2 g
– derav DHA       0,6 g
– derav EPA        0,4 g

*% av referanseverdi

Kilde: Møllers Tran

European Food Safety Authority (EFSA) anbefaler et daglig inntak av 250 mg DHA og 250 mg EPA.

sb

Du liker gjerne...

-->